De fleste mennesker på et tidspunkt i deres liv har at gøre med en vanskelig boss. Vanskeligt tilsynsførende varierer i personlighed fra at være lidt anmassende eller uhøflig, hele vejen til at blive ligefrem voldeligt. Mange mennesker føler, at en misbrugende boss har kontrol over deres personlige liv uden for arbejde ved at sænke deres selvværd og gøre dem lever i konstant frygt. Rollen som en vejleder tiltrækker undertiden visse kontrollerende type personligheder, fordi de higer efter magt, det giver dem, og fordi de mangler en sådan kontrol i deres eget personlige liv. En vejleder har fuld kontrol over dine mest basale menneskelige behov-din evne til at sætte mad på bordet og tag over hovedet. Disse er stærkt motiverende faktorer, der giver mulighed for en vanskelig vejleder til kontrol folk af frygt for at miste disse basale behov. Vi kan muligvis ikke altid rette op på deres opførsel, men vi bør aldrig nødt til at leve i frygt og lade vores vanskelige boss styre vores liv.
Her er nogle strategier til håndtering af en vanskelig boss situation.
Altid have en plan B. De fleste mennesker er bange for at have en diskussion med deres chef om deres voldelige opførsel, fordi de frygter irettesættelse eller mister deres job. Deres frygt er normalt berettiget, hvis tilsynsførende er en kontrol-freak og føler, at deres underordnede truer deres kontrol. Før du beskæftige sig med enhver form for konflikt, skal du altid have en plan B, hvis tingene ikke fungerer. En plan B er det bedste alternativ, som du kan komme uden at forhandle noget med din chef. I denne type af scenario, ville din bedste plan B sandsynligvis tage form af at have en faktiske jobtilbud i hånd hos en anden arbejdsgiver, før du har din snak. Ved ikke at have en back-up plan, du har givet din misbrug chef endnu mere indflydelse over dig fordi de ved, du har ingen hvor andet at gå. At have en plan B, men giver dig mulighed for med mulighed for gang-lager til enhver tid ikke bør forhandlingerne gå lige. Øge din magt og har en plan B, før du behandle konflikten.
Aldrig reagere på verbale misbrug eller barske kritik med følelser. Dette vil altid få dig ind i flere problemer end du startede med, fordi det vil blive en krig mellem egoer og chancerne er gode, at din chef har en større ego end du har – hvorfor han er derfor vanskeligt i første omgang. Når et personligt angreb på dig, forsøger de at agn du i reagerer følelsesmæssigt, fordi når du reagerer, du bliver et let mål for yderligere angreb. Centrale er derefter ikke at reagere, men at anerkende og komme videre. Ved at gøre dette, fratage du effektivt alle magt bag deres verbale angreb fra dit misbrug boss, uden at skabe konflikt. Hvis din chef sker for at være en intimidator eller en kontrol freak, så er den bedste måde at håndtere deres adfærd at bevare roen og anerkende deres magt ved at sige “Du har ret, undskyld.” Ved at sige det, tager du væk en chance for dem surring tilbage på dig, fordi du har omgås deres verbale angreb i stedet for at møde det hoved på.
Diskutere i stedet for at konfrontere. Når din chef kritiserer dig, ikke reagere ud af følelser og blive konfronterende med dem om det, fordi der kun avler mere konflikt. I stedet, bruge deres kritik som et emne for diskussion om interesser, mål og problemløsning og bede dem om deres rådgivning. Hvis de kritiserer dit arbejde, så det betyder, at de har deres egen idé om, hvordan dette arbejde skal gøres, så bede dem om deres rådgivning om hvordan dit arbejde kan forbedres.
Administrere manager. En kilde til konflikt opstår normalt, når en gruppe medarbejdere får en ny manager, der kræver, at tingene kører anderledes. Ændringerne er normalt reaktionære karakter, fordi ansatte gå om deres regelmæssige opgaver indtil manager kommer og kritiserer den måde, det sker. I stedet for at vente på deres kritik, tager en proaktiv tilgang og gøres helt klart fra begyndelsen på hvordan din chef ønsker tingene skal gøres, så der er ingen fejlkommunikation senere. Der er mange måder for at fuldføre en opgave og at have en diskussion om dem i begyndelsen vil tillade dig at se tingene fra deres perspektiv samt deling af din egen med dem. At kende deres sympatier og antipatier indefra og ud, således at du kan undgå fremtidige kritik.
Vide, at du kan gøre meget for at ændre dem. At være en vanskelig person er en del af deres personlighed og det er derfor et meget vanskeligt, hvis ikke umulige ting at ændre i en supervisor, så tror ikke, at du kan ændre, hvordan de fungerer. I stedet, ændre den måde, du ser deres adfærd. Ikke mærke dem som værende et ryk–bare blot mærke dem som din chef. Ved at undgå nedsættende mærkning, undgå du, hvilket gør det nemt for dig selv at være vred på din chef.
Holde din professionelle ansigt. Kende forskellen mellem ikke lide din chef og ikke at være professionel. Du behøver ikke at gøre din chef din ven eller endda gerne din chef som en person, men du har at blive professionel og få arbejdet gjort og udføre deres instruktioner pligtskyldigt som underordnet, ligesom du ville forvente dem til at være professionel som gør deres hverv som en vejleder.
Evaluere dine egne præstationer. Før du gå angribe din chef, undersøge din egen præstation og spørg dig selv, hvis du gør alt rigtigt. Få udtalelser fra andre kolleger om din præstation og se, om der er nogen kendelsen til kritikken af din vejleder før du kritisere deres udtalelser.
Indsamle yderligere støtte. Hvis andre dele i din bekymring, så har du tal bag dig magt til at give dig ekstra overtalelse magt over din chef. Det er ofte nemt for en tilsynsførende at ignorere eller angribe én medarbejder, men det bliver sværere at angribe alle hans medarbejdere. Han måske kunne brand én af jer, men han vil se som en idiot (og sandsynligvis få fyret selv) hvis han forsøger at fyre dem alle. En interdepartment union er en god måde at mønstre magt mod arbejdsgiver misbrug.
Ikke gå op kommandovejen, medmindre det er en sidste udvej. Gå lige op kommandovejen er ikke en effektiv måde at håndtere en vanskelig vejleder, fordi det kun øger konflikter på arbejdspladsen. Din nærmeste leder vil overveje dette en meget alvorlig bagholdsangreb manøvre og kan søge en form for gengældelse i fremtiden mod dig og din karriere. Også kan andre mennesker på din arbejdsplads mærke dig som en whistleblower på grund af dine handlinger. Forsøge at drøfte spørgsmål med din vejleder først og kun gå op kommandovejen som en sidste udvej.
Fremme god opførsel med ros. Det er nemt at kritisere din overordnede, men kritik føre ofte til bitterhed og fjendtlige følelser. Alle kan lide et skulderklap for god opførsel, så du bør stræbe efter at se for god opførsel fra din vejleder og komplimentere Dem for der. Proaktiv Rose er langt mere effektiv end reaktiv kritik.
Dokumentere alt. Hvis du vælger at bo med en giftig arbejdsgiver, derefter dokumentere alt. Denne vil blive dit vigtigste ammunition bør en klage nogensinde være gemt nede ad vejen. Dokumentere interaktioner med dem samt dine egne aktiviteter, således at du kan minde dem om deres egne resultater på ydeevne anmeldelse tid.
Forlade arbejdet på arbejdspladsen. Komme ind i vane med at forlade arbejdet hjemme og ikke bringe det ind i dit personlige liv, fordi det vil kun tilføje til dit niveau af stress. Holde dit professionelle liv adskilt fra dit personlige liv så godt som du kan. Dette omfatter også at have venner, som du ikke arbejde med, så du kan frigøre dig fra dit arbejdsliv i stedet for at bringe det med dig hjem.